Home » Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden van Creatief & Sterk Prioriteren, gevestigd aan de Bonkelaar 5, 8102 DN te Raalte. Bij de uitvoering van werkzaamheden en/of opdrachten hanteert Creatief & Sterk Prioriteren de navolgende leveringsvoorwaarden.
Art. 1 Algemeen – definities
- C&SP is de zakelijke aanduiding voor de eenmanszaak Creatief & Sterk Prioriteren.
- In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder
- opdrachtgever: de partij, natuurlijke of rechtspersoon die opdracht geeft;
- opdrachtnemer: de partij, eenmanszaak Creatief & Sterk Prioriteren;
- opdracht/overeenkomst: opdrachtbevestiging of overeenkomst van opdracht met betrekking tot het leveren van diensten (en/of producten) door Creatief & Sterk Prioriteren overeengekomen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, inclusief elke wijziging daarvan en/of aanvulling daarop en alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en uitvoering van die opdracht/overeenkomst;
- deelnemer: de natuurlijke persoon die rechtstreeks of via opdrachtgever deelneemt aan een van de activiteiten (vergadering, overleg, teamsessie, training, coaching of assessment) van en/of met Creatief & Sterk Prioriteren.
- Alle werkzaamheden en/of overeenkomsten worden, met terzijdestelling van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW, uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door Creatief & Sterk Prioriteren.
Art. 2 Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, behoudens wijzigingen in deze voorwaarden welke door beide partijen uitdrukkelijk en schriftelijk dienen te zijn bevestigd.
- De algemene gedrags- en beroepsregels, voor zover deze van toepassing zijn voor de opdrachtnemer, maken deel uit van de overeenkomst. De opdrachtgever verklaart de daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende verplichtingen steeds volledig te zullen respecteren.
- Mocht enige bepaling van deze algemene voorwaarden naar het oordeel van de bevoegde rechter ongeldig zijn, dan zullen deze algemene voorwaarden voor het overige van kracht blijven. In plaats van een eventueel ongeldige bepaling heeft te gelden een bepaling die de bedoeling van partijen het meest benadert.
Art. 3 Totstandkoming van de overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtgever en opdrachtnemer ondertekende opdrachtbevestiging of overeenkomst van opdracht door opdrachtnemer retour is ontvangen. Zolang de bevestiging nog niet retour is ontvangen, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor capaciteit elders in te zetten. De overeenkomst is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De opdrachtbevestiging of overeenkomst van opdracht wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
- Het staat partijen vrij te bewijzen dat de overeenkomst op andere wijze tot stand is gekomen.
- De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
Art.4 Terbeschikkingstelling van informatie door de opdrachtgever
- Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden welke opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
- Opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer onverwijld te informeren en/of op de hoogte brengen van alle relevante informatie omtrent feiten en omstandigheden die met het oog op de uitvoering van de opdracht van belang kunnen zijn.
- Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
- Indien en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter beschikking gestelde originele bescheiden met een formele status, zoals notariële akten, beschikkingen en overheidsvergunningen aan opdrachtgever geretourneerd. Waar noodzakelijk voor onderbouwing van de deugdelijkheid van verrichtte werkzaamheden, worden van deze originele bescheiden kopieën opgenomen in de werkdossiers.
- De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en het extra honorarium, ontstaan door het niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van opdrachtgever.
Art.5 Uitvoering van de overeenkomst
- Opdrachtnemer kan eerst meer werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe opdracht is verstrekt, indien opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend. Het toestemmingsvereiste geldt niet indien het verrichten van meer werkzaamheden valt binnen de zorgplicht van opdrachtnemer.
- Indien opdrachtgever derden bij de uitvoering van de opdracht wenst te betrekken, zal hij daartoe slechts overgaan na daarover met opdrachtnemer overeenstemming te hebben bereikt. Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige toepassing op opdrachtnemer.
Art.6 Geheimhouding
- Opdrachtnemer is, tenzij hij een wettelijke of beroepsplicht tot bekendmaking heeft, verplicht tot geheimhouding tegenover derden.
- Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die aan hem door opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter een uitzondering gemaakt in het geval opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een tucht-, straf-, of civiele procedure, waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.
- Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming is verleend, zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van opdrachtnemer – die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien – niet openbaar maken. De opdrachtgever zal er tevens voor zorgdragen dat derden niet van de in de vorige zin bedoelde inhoud kennis kunnen nemen.
- Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem ingeschakelde derden.
Art. 7 Intellectuele eigendommen
- Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor wat betreft producten van de geest welke hij gebruikt of heeft gebruikt binnen de uitvoering van de opdracht van opdrachtgever, voor zover deze uit de wet voortvloeien.
- Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten waaronder mede begrepen computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten en andere geestesproducten van opdrachtnemer, een en ander in de ruimste zin van het woord, al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
- Het is opdrachtgever niet toegestaan hulpmiddelen van die producten aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden.
Art.8. Honorarium
- Het honorarium van opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht en bedraagt een vast uurtarief van € 125,00 per gewerkt uur excl. BTW (all-in, uit en thuis), tenzij anders overeengekomen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
- Indien na de totstandkoming van de overeenkomst doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd, Ionen en/of prijzen een wijziging (ofwel indexering) ondergaan is opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij anders overeengekomen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
- Het honorarium van opdrachtnemer zo nodig vermeerderd met voorschotten en declaraties van ingeschakelde derden, wordt per week, per maand, per kwartaal, per jaar of na volbrengen van de werkzaamheden aan opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij anders overeengekomen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Over alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer verschuldigde bedragen wordt – indien van toepassing – de omzetbelasting afzonderlijk in rekening gebracht.
Art.9 Betaling
- Betaling door opdrachtgever dient, zonder aftrek, korting of schuldverrekening, te geschieden binnen de overeengekomen termijn doch in geen geval later dan 14 dagen na factuurdatum. Betaling dient te geschieden in de in Nederland van overheidswege gebruikte valuta door overmaking ten gunste van een door opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening. Bezwaren tegen de hoogte van de ingediende declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
- Indien opdrachtgever niet binnen de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn heeft betaald, is opdrachtnemer gerechtigd – nadat hij opdrachtgever ten minste eenmaal heeft aangemaand te betalen en zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer – vanaf de vervaldag opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening.
- Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten, die opdrachtnemer maakt als gevolg van de niet-nakoming door opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen, komen ten laste van opdrachtgever.
- Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar het oordeel van opdracht-nemer daartoe aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd van opdrachtgever te verlangen dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
- In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de betaling van het factuurbedrag.
Art.10 Reclames
- Reclames met betrekking tot verrichte werkzaamheden en/of factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 8 dagen na verzenddatum van de stukken of informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 8 dagen na ontdekking van het gebrek – indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken – aan opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt.
- Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichtingen van opdrachtgever niet op.
- In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden en/of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door opdrachtgever reeds betaald honorarium.
Art.11 Leveringstermijn
- Is opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering benodigde informatie en/of materialen ter beschikking te stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel is ontvangen, respectievelijk de informatie en/of materialen geheel ter beschikking zijn gesteld.
- Omdat de duur van de opdracht kan worden beïnvloed door allerlei factoren, zoals de kwaliteit van de informatie die de opdrachtgever verstrekt, zijn de termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, slechts te beschouwen als een fatale termijn indien die uitdrukkelijk is overeengekomen.
- De overeenkomst kan – tenzij uitvoering ontwijfelbaar blijvend onmogelijk is – door opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij opdrachtnemer de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegde redelijke termijn. Ontbinding is dan toegestaan conform artikel 6 :265 BW.
Art. 12 Opzegging
- Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen te allen tijde de overeenkomst opzeggen.
- Opzegging dient schriftelijk aan de wederpartij te worden meegedeeld. Indien tot tussentijdse opzegging is overgegaan door de opdrachtgever, heeft opdrachtnemer vanwege het ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies recht op compensatie van opdrachtgever, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan de opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Opdrachtnemer behoudt bij tussentijdse opzegging aanspraak op betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichtte werkzaamheden, waarbij aan de opdrachtgever onder voorbehoud de voorlopige resultaten van het tot dan toe verrichtte werk ter beschikking zullen worden gesteld. Voor zover de overdracht van de werkzaamheden voor de opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht.
- Opdrachtnemer heeft het recht om, zonder dat een ingebrekestelling zal zijn vereist en zonder schadevergoeding aan opdrachtgever gehouden te zijn, de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de overeenkomst te ontbinden, indien:
- opdrachtgever enige verplichting op grond van de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt;
- ten aanzien van opdrachtgever faillissement of surséance van betaling is aangevraagd dan wel indien opdrachtgever een natuurlijk persoon is en schuldsanering is aangevraagd;
- de onderneming van opdrachtgever wordt ontbonden, geliquideerd of stilgelegd;
- executoriaal beslag wordt gelegd op een substantieel deel van het vermogen van opdrachtgever;
- opdrachtnemer gegronde redenen heeft om te vrezen dat opdrachtgever niet in staat is dan wel zal zijn om zijn verplichtingen voortvloeiende uit de met opdrachtnemer gesloten overeenkomst(en) te volden en de opdrachtgever op verzoek van opdrachtnemer niet of onvoldoende zekerheid stelt voor de nakoming van zijn verplichtingen.
- Alle vorderingen die opdrachtnemer in de gevallen als bedoeld in lid 3 van dit artikel op de opdrachtgever mocht hebben of verkrijgen, zullen terstond en volledig opeisbaar zijn.
- Opdrachtgever is steeds gehouden de door opdrachtnemer gemaakte kosten te vergoeden.
Art. 13 Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van hem kan worden verwacht. Opdrachtnemer kan evenwel niet instaan voor het bereiken van enig beoogd resultaat. Indien een fout wordt gemaakt doordat de opdrachtgever hem onjuiste of onvolledige Informatie heeft verstrekt, is opdrachtnemer voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk.
- Indien de opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door een fout van opdrachtnemer, die bij zorgvuldig handelen zou zijn vermeden, is opdrachtnemer voor die schade in alle gevallen slechts aansprakelijk beperkt tot eenmaal het bedrag van het honorarium voor de desbetreffende opdracht over het laatste kalenderjaar met een maximum van € 5.000,00 excl. BTW (en zodra deze is afgesloten is aansprakelijkheid van opdrachtnemer in alle gevallen beperkt tot hetgeen waarvoor de aansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer dekking biedt en is opdrachtnemer slechts verplicht om de schade te vergoeden tot maximaal het bedrag van de daadwerkelijk door haar verzekeraar gedane uitkering), tenzij er aan de zijde van de opdrachtnemer sprake is van opzet of daarmee gelijk te stellen grove nalatigheid.
- Ingeval van bouwkundige inspecties is opdrachtnemer nimmer aansprakelijk voor niet geconstateerde gebreken die ten tijde van de inspectie niet visueel waarneembaar waren. Belemmerende factoren hierbij kunnen zijn: weersomstandigheden, bereikbaarheid, huisraad, afwerking en dergelijke. Opdrachtnemer is in dit verband ook nimmer aansprakelijk bij verborgen gebreken.
- Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden (waaronder tevens maar niet uitsluitend worden verstaan Deelnemers) ter zake van eventueel te lijden of geleden schade al of niet veroorzaakt doordat de opdrachtgever aan opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, tenzij opdrachtgever aantoont dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen of nalaten zijnerzijds, dan wel veroorzaakt is door opzet of grove schuld van opdrachtnemer.
- Aansprakelijkheid voor gevolgschade is steeds uitgesloten. Onder gevolgschade wordt onder meer verstaan: gederfde winst, gemiste besparingen, aantasting vertrouwen/imago etc. hoe ook genaamd.
Art.14 Vervaltermijn
- Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit welken hoofden ook jegens opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer in ieder geval één jaar na het moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Art.15 Slotbepalingen
- Opdrachtgever is niet bevoegd om de rechten en verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst of daaruit voortvloeiende overeenkomsten zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen.
- Mochten de omstandigheden waarvan partijen bij het aangaan van de overeenkomst zijn uitgegaan zodanig wijzigen dat naleving van een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden daardoor in redelijkheid van een der partijen niet meer kan worden gevergd, dan zal overleg plaatsvinden over het tussentijds wijzigen van de overeenkomst.
- In het geval deze algemene voorwaarden en de overeenkomst onderling tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de overeenkomst opgenomen voorwaarden.
Art.16 Toepasselijk recht en geschillenregeling
- Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is het Nederlands recht van toepassing.
- Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze voorwaarden van toepassing zijn en welke niet tot de competentie van de kantonrechter behoren, worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer op dat moment is gevestigd.
- In afwijking van het bepaalde In lid 2, zijn opdrachtgever en opdrachtnemer bevoegd om geschillen aan een college voor geschillen voor te leggen.
Versie 1